VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

PÉNZÜGY / MEGTAKARITÁS

Nincsenek kígyózó sorok, de az eddigihez képest többen vinnék külföldre a pénzüket

Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket

2012. 1. 6. 05:00|Utolsó módosítás: 2012. 1. 6. 09:46|Pénzügy » Megtakaritás
Alig bírja a magyar ügyfelek hét elején indult rohamát az egyik osztrák bank eisenstadti kirendeltsége – derül ki a Világgazdaság helyszíni riportjából. Sokan csak pár ezer eurót szeretnének elhelyezni – a kamat nem, csak a biztonság érdekli őket.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

"Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat
megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

„Január vége” – mondja a velem szemben ülő mosolygós hölgy arra a kérdésemre, mikorra kaphatok legkorábban időpontot, ha az ő bankjuknál szeretnék számlát nyitni vagy betétet elhelyezni. A helyszín az ausztriai Bank Burgenland egyik eisenstadti (kismartoni) kirendeltsége – a bejáratnál rögtön magyar nyelvű eligazító felirat fogad, a mögöttünk lévő asztalon pedig egy vaskos „Ungarn” feliratú mappa jelzi, hogy korántsem mi vagyunk az első magyarok, akik betévedtek a pénzintézetbe.

A cikk a hirdetés után folytatódik
Sőt, a lakossági üzletágért felelős, neve elhallgatását kérő hölgy elmondása szerint az elmúlt időszakban egymásnak adták a kilincset honfitársaink: „A fordulat valamikor 2011 tavaszán következett be, azóta érezhetően megnőtt azon magyarok száma, akik nálunk szeretnék elhelyezni a pénzünket. Voltak, akik Budapestről érkeztek.”
Bár a fióknak már december közepén is meg kellett küzdenie egy nagyobb „magyar hullámmal”, a helyzet e hét elejére éleződött ki igazán.

„Hétfő óta valóságos áradattal kell szembenéznünk Magyarországról. Nagyon sokan telefonon érdeklődnek, az e-mailek megválaszolását pedig nem bírjuk erővel” – magyarázza, hozzátéve, hogy a ma délutáni ülésük témája éppen az lesz, hogyan kezeljék a számukra is váratlan helyzetet.
A pénzintézet kifejezetten „utazik” a magyar ügyfelekre: több fiókukban évek óta alkalmaznak magyar nyelvű, Szombathelyről vagy Sopronból átjáró ügyintézőket. Az eisenstadti fiókban például három magyar dolgozó fogadja „a keleti vendégeket” – a vezetés most azt fontolgatja, szükséges-e a soproni leánybanktól erősítést kérni.

Érdekesség, hogy a több százezer eurót lekötni kívánó magyarok mellett már egyre több kevésbé tehetős honfitársunk is felkeresi a fiókot. „Teljesen átlagos polgárok is érdeklődnek nálunk, akik csak pár ezer eurót kötnének le. Őket nem igazán érdeklik a kamatok, egyszerűen biztonságba akarják tudni a pénzüket, mivel – mint mondják – aggódnak a magyarországi helyzet miatt” – közli a hölgy.

Bár pontos számokat nem szívesen mond, így azt sem árulja el, összesen mekkora összeget helyeztek el a magyarok náluk, az már önmagában is beszédes tény, hogy az általuk lekötött betétek összege az elmúlt évben megduplázódott. A magyarok jelenleg a teljes ügyfélállomány 6-8 százalékát teszik ki, igaz, közéjük tartoznak azok is, akik már huzamosabb ideje Ausztriában dolgoznak. A folyószámlanyitás ebben a fiókban is csak személyesen történhet, útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal. Itt kérnek egy igazolást is a pénz eredetéről abban az esetben, ha 15 ezer eurónál többet szeretne valaki elhelyezni.
Az általunk véletlenszerűen kiválasztott osztrák bankfiókban tapasztalt élénk érdeklődés tehát arra utal, hogy – bár ez egyelőre túlzott aggodalomnak tűnik – egyre több magyar gondolkozik pénzének kimenekítésén befektetései megóvása érdekében.

Igaz, az osztrák bankok előtt kígyózó magyar sorokról szóló híresztelések, legalábbis tegnapi eisenstadti tapasztalataink szerint, hamisnak bizonyultak: ilyeneket sem a Bank Burgenlandban, sem a városban működő más pénzintézeteknél nem tapasztaltunk.
S habár a kismartoni belvárost járva itt-ott megütötte fülünket magyar szó, ez inkább a kivételek közé tartozott – a város tegnap is megszokott életét élte, és rá sem hederített arra, hogy tőle keletre a szomszéd ország talán épp a gazdasági túlélésért küzd.

A befagyasztási rémhírekről tárgyaltak

A magyar bankrendszer tőkeerős és stabil, jelentős tartalékokkal rendelkezik a kedvezőtlen külső hatások kivédésére – állapították meg a résztvevők a Pénzügyi Stabilitási Tanács csütörtöki ülésén – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca szerint a szokásos gyakorlatnak megfelelően Matolcsy György megbeszélést folytatott a Pénzügyi Stabilitási Tanács tagjaival, amelyen Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke és Szász Károly, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke mellett részt vett Fellegi Tamás tárca nélküli miniszter és Gyuris Dániel, a bankszövetség alelnöke.


Harmincezer számla, néhány tízmilliárdos transzfer nagy költségekkel és minimális hozammal

A lakossági bankszámla nyitása külföldön sem összetettebb feladat, mint Magyarországon, alapesetben mindössze a személyes iratok szükségesek hozzá. A szerződés aláírásához ugyanakkor szükséges a személyes jelenlét is, vagyis a kiutazást az újdonsült ügyfél nem úszhatja meg. Szigorúbb bankok azt is vizsgálhatják, hogy az ügyfélnek nincs-e más szolgáltatónál lejárt hiteltartozása, illetve kérhetik azt is, hogy a kliens nyitóösszeget helyezzen el a számlán.
A külföld felé kacsingató ügyfeleknek azt sem árt figyelembe venniük, hogy az osztrák – és főként a svájci – hitelintézeteknél jóval nagyobb a folyószámla fenntartási költsége, mint itthon. Egy átlagos, sztenderd bankszámla havi díja 5-7 euróba kerül havonta, amely a magyar szolgáltatóknál alkalmazott tarifa nagyjából hatszorosának felel meg. Emellett az osztrák pénzügyi szolgáltatók olyan tranzakciókért is számolnak fel díjakat, amelyekért itthon alapesetben nem kell fizetni: ilyen például a pénztári befizetés is. A külföldi számlára történő utalgatáshoz emellett nem árt devizaszámlát nyitni az itthoni banknál, mert a forintszámláról történő utalás súlyos – akár több ezer forintos – konverziós díjakkal járhat.
A jelenlegi körülmények között a forintmegtakarítások euróra váltása sem tűnik észszerű lépésnek, hacsak valaki nem számol a gazdasági körülmények még súlyosabbá válásával. A mostani, 320 forintos euróárfolyam tükrében ugyanis majdnem biztos, hogy a forintját közös devizára váltó majdani ügyfélnek árfolyamveszteséggel is számolnia kell, úgy, hogy ennek – és költségeinek – ellentételezéseként nagyjából 2 százalékos betéti kamatokra számíthat. Ez egy-két millió forintnyi betétet feltételezve még a számla fenntartására sem feltétlen elég.
Az adózás terhe alól a külföldi számla sem ad felmentést. A Szlovákia irányába induló ügyfeleknek arra kell számolniuk, hogy a kinti bankjuk a NAV-nak nyilatkozik adataikról és az elért kamatról, amely után az adót be kell vallani és leróni. Ausztriában pedig a helyi kamatadó alóli mentességhez a NAV-tól beszerzett igazolás kell, vagyis vagy az osztrák, vagy a magyar kamatadót mindenképp meg kell fizetni.
Mindezek tükrében elsősorban azok, a relatíve kisebb pénzügyi vagyont birtokló lakossági ügyfelek dönthetnek a külföldi bankszámlanyitás és a pénz kimenekítése mellett, akik nem bíznak a hazai pénzügyi rendszer stabilitásában. Az eddig külföldre irányított kisebb méretű – nem privát banki – magánvagyonok nagyságáról nincs hivatalos becslés: a hazai privát banki piacot évek óta vizsgáló BloChamps Capital pénzügyi tanácsadó novemberben megjelent kalkulációi szerint ugyanakkor tavaly májustól nagyjából 30 ezer külföldi számlát nyithattak a szomszédos országokban hazai ügyfelek, ez néhány tízmilliárd forintnyi vagyontranszfert jelent. A teljes, eddig külföldre irányított magánvagyon nagyságát ugyanakkor több ezer milliárd forintra becsülik a szakértők.

Szerző: Világgazdaság - Wéber Balázs

Tetszett a cikk? Ossza meg!
 iWiW 

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 6. gondolatok2012. 1. 6. 21:31

    Nos ahogy hallottam a helyzet ennél még cifrább.

    Tételezzük fel, hogy van olyan Magyar vállaklozás amelyik nem multi és nem napi pálinkakimérésből él. Ez ugye annyit jelent, hogy a cég működőképességéhez alapvető feltétel, hogy vagy hitelhez vagy megtakarításaihoz a termelés és bevétel közötti áthidaló időszakban hozzájusson. Ez lehet 1 vagy 3 vagy 12 hónap de például K+F vállalkozásoknál 1 vagy 2 vagy 5 év is.
    Rendes esetben ez úgy működik, hogy bankszámláján ott van a szükséges összeg (pucéran vagy betétben). Ha a bank nem tud fizetni akkor leáll a cég. Tehát min. két számlát kell fenntartani. Viszont ha az állam szerencsétlenkedik akkor a több bankra szétosztott tartalék sem biztosítja a működést.
    Ilyenkor nincs más lehetősség, külföldi vésztartalék számlát kell nyitni. Csakhogy erre úgy néz ki nincs felkészülve a közigazgatás. Kizárólag Magyar bankoknál vezetett számlát lehet bejelenteni.
    Az eddigi legértelmesebb javaslat az volt, hogy az ilyen vállalkozások írjanak egy levelet az APEH-nek meg a cégbíróságnak, oszt reménykedjenek hogy ezt elfogadja a bíróság hivatalos bejelentésnek...

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    Nos ahogy hallottam a helyzet ennél még cifrább.

    Tételezzük fel, hogy van olyan Magyar vállaklozás amelyik nem multi és nem napi pálinkakimérésből él. Ez ugye annyit jelent, hogy a cég működőképességéhez alapvető feltétel, hogy vagy hitelhez vagy megtakarításaihoz a termelés és bevétel közötti áthidaló időszakban hozzájusson. Ez lehet 1 vagy 3 vagy 12 hónap de például K+F vállalkozásoknál 1 vagy 2 vagy 5 év is.
    Rendes esetben ez úgy működik, hogy bankszámláján ott van a szükséges összeg (pucéran vagy betétben). Ha a bank nem tud fizetni akkor leáll a cég. Tehát min. két számlát kell fenntartani. Viszont ha az állam szerencsétlenkedik akkor a több bankra szétosztott tartalék sem biztosítja a működést.
    Ilyenkor nincs más lehetősség, külföldi vésztartalék számlát kell nyitni. Csakhogy erre úgy néz ki nincs felkészülve a közigazgatás. Kizárólag Magyar bankoknál vezetett számlát lehet bejelenteni.
    Az eddigi legértelmesebb javaslat az volt, hogy az ilyen vállalkozások írjanak egy levelet az APEH-nek meg a cégbíróságnak, oszt reménykedjenek hogy ezt elfogadja a bíróság hivatalos bejelentésnek...

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 5. rudapitekusz2012. 1. 6. 13:23

    Savanya szerintem akik ki akarják vinni a pénzüket azok már korábban átválthatták euróra, csak eddig magyar bankban tartották (persze most csak magamból indulok ki).

    Ami osztrák banknak a díjlistáját ismerem, ott semmi alapdíj nincs _megtakarítási_ számlára (és az EKB kamatszint-0.25% kamatot adnak; a különbözetből gazdálkodnak ki mindent, amire szükségük van).

    És az 1 hónap "várólistát" tavaly novemberben valóban egy érdeklődő munkatársamnak is mondták valamelyik bécsi lakossági bank fiójákban. Vagyis tőle is hallottam ugyanezt az információt akkor.
    Viszont szerintem annak a banki alkalmazottnak már elege lehetett a magyarokból és azért küldte el az érdeklődőket ilyennel.

    Magam is rákérdeztem ilyenre nemrég kinti bankfiókban és csak mosolyogtak, hogy bármikor akár azonnal is csinálnak egy számlát.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    Savanya szerintem akik ki akarják vinni a pénzüket azok már korábban átválthatták euróra, csak eddig magyar bankban tartották (persze most csak magamból indulok ki).

    Ami osztrák banknak a díjlistáját ismerem, ott semmi alapdíj nincs _megtakarítási_ számlára (és az EKB kamatszint-0.25% kamatot adnak; a különbözetből gazdálkodnak ki mindent, amire szükségük van).

    És az 1 hónap "várólistát" tavaly novemberben valóban egy érdeklődő munkatársamnak is mondták valamelyik bécsi lakossági bank fiójákban. Vagyis tőle is hallottam ugyanezt az információt akkor.
    Viszont szerintem annak a banki alkalmazottnak már elege lehetett a magyarokból és azért küldte el az érdeklődőket ilyennel.

    Magam is rákérdeztem ilyenre nemrég kinti bankfiókban és csak mosolyogtak, hogy bármikor akár azonnal is csinálnak egy számlát.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 4. Savanya2012. 1. 6. 12:47

    Gorenje hűtőszekrény szindróma?
    321 Forintért adnak 1 eurót. Ha majd kiváltják a betétet, lehet, hogy 250 forintot kapnak érte.
    Ennyire lüke a magyar nép?

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    Gorenje hűtőszekrény szindróma?
    321 Forintért adnak 1 eurót. Ha majd kiváltják a betétet, lehet, hogy 250 forintot kapnak érte.
    Ennyire lüke a magyar nép?

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 3. level12012. 1. 6. 10:29

    Az meg pláne nem igaz, hogy egy számla nyitásához január végi a leghamarabb időpont. 10 perc alatt megcsinálják. Ezt a cikket a Blikkből emelte át a vg, mert nagyon olyan a színvonala.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    Az meg pláne nem igaz, hogy egy számla nyitásához január végi a leghamarabb időpont. 10 perc alatt megcsinálják. Ezt a cikket a Blikkből emelte át a vg, mert nagyon olyan a színvonala.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 2. level12012. 1. 6. 10:26

    Ez nem így van, mert az osztrák banki szolgáltatás összességégen olcsóbb a magyarnál. Az alapdíj magasabb mint a magyar viszont emellett semmiféle díjat nem számolnak fel, míg a magyar bank minden pénzmozgásra vonja le a dézsmáját. Az osztrákoknál a havi díjban ezek a szolgáltatások mind benne vannak.
    De nyithat egy magyar egy egyszerű takarékbetétkönyvet is, annak meg semmiféle költsége nincs. Csak tájékozódni kell a lehetőségekről.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    Ez nem így van, mert az osztrák banki szolgáltatás összességégen olcsóbb a magyarnál. Az alapdíj magasabb mint a magyar viszont emellett semmiféle díjat nem számolnak fel, míg a magyar bank minden pénzmozgásra vonja le a dézsmáját. Az osztrákoknál a havi díjban ezek a szolgáltatások mind benne vannak.
    De nyithat egy magyar egy egyszerű takarékbetétkönyvet is, annak meg semmiféle költsége nincs. Csak tájékozódni kell a lehetőségekről.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. rudapitekusz2012. 1. 6. 10:16

    A bekeretezett részből kiragadva: "Ez egy-két millió forintnyi betétet feltételezve még a számla fenntartására sem feltétlen elég."

    Ausztriában a megtakarítási betéteknek több banknál nincs semmi fenntartási költsége. Folyószámláknak van. Úgy kell annak, aki olyat nyit itthonról :). Más országokról sajnos nem tudok pontos információkat azon túl, amit itt-ott olvasok.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Beinduló bankturizmus a szomszédban - Kivisszük a pénzünket


    A bekeretezett részből kiragadva: "Ez egy-két millió forintnyi betétet feltételezve még a számla fenntartására sem feltétlen elég."

    Ausztriában a megtakarítási betéteknek több banknál nincs semmi fenntartási költsége. Folyószámláknak van. Úgy kell annak, aki olyat nyit itthonról :). Más országokról sajnos nem tudok pontos információkat azon túl, amit itt-ott olvasok.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Tisztelt Látogatónk!

 

Ha hozzá kíván szólni cikkeinkhez és még nem regisztrálta magát, ide kattintva megteheti.

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

KAPCSOLÓDÓ TÉMÁK

Partnerek

AJÁNLAT


Ajánlat

BUX (zárva)

2012. május 23. 17:06
16 230,31
-3.19%
A BÉT információi alapján az adatokat a Magyar Vendor szolgáltatja.
15 perccel késleltetett adatok!
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Parlamenti ülésnap - Fotó: Darnay Katalin

  • HBLF pénzügyi csúcstalálkozó - Fotó: Kallus György

  • A világon egyedülálló véna alapú beléptetési rendszer bemutatása - Fotó: Darnay Katalin

  • Országgyűlési nap, Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter esküt tesz - Fotó: Darnay

  • Áder János beiktatása - Fotók: Kallus György

Előző
Következő
  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

  • Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

    Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

  • MABISZ konferencia

    MABISZ konferencia

  • Mit gondolunk a végtörlesztésről?

    Mit gondolunk a végtörlesztésről?

  • Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

    Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

Előző
Következő

Állásajánlatok

Coaching? Nekem? Minek? Dara Péter
ügyvezető igazgató
DEVISE Hungary
Év elején egy országos kutatásomban 835 vezérigazgató, ügyvezető igazgató, cégtulajdonos, gazdasági vezető és HR vezető közül közel négyszáz úgy nyilatkozott, hogy a menedzsment fejlesztésére is szükség van cégüknél az idei évben a hatékonyságnövelés érdekében. A felmérés kitöltői között kisorsolt öt alkalmas vezetői coachingot azonban mindössze 197-en szerették volna megnyerni. További írások itt találhatóak »
Nemzeti fejlesztési vágta Essősy Zsombor
vezérigazgató
MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt.
Homályos még, hogy a fejlesztés majdani irányait meghatározó tervek kinek az irányításával – NGM, NFM, KIM, NFÜ – készülnek el. Meggyőződésem, hogy (a korábbi versenylovas hasonlatnál maradva) jóval gyorsabban haladnánk előre, ha a négyből három zsoké sürgősen leszállna a nyeregből. További írások itt találhatóak »
Búcsúüzenet Oszkó Péter
ügyvezető igazgató
Portfolion
Úgy hiszem, semmi meglepő nincs abban, hogy a kormány nyilvánvaló gazdaságpolitikai kudarcai, az év végére újra beszakadó forintárfolyam, az állampapírok iránti kereslet elapadása miatt egyre kétségesebb finanszírozhatóság, a tönkretett növekedési pálya és a megrongált foglalkoztatási viszonyok tudatában évzáró aktusként újra előráncigálta Budai Gyulát. További írások itt találhatóak »
Jogszerű a hamburgeradó Bánki Orsolya
ügyvéd
ENWC
2011. szeptember 1-jétől ún. „népegészségügyi termékadó” terhel egyes üdítőitalokat, energiaitalokat, „előrecsomagolt cukrozott készítményeket”, sós snackeket és ételízesítőket. Az új adónem érezhetően drágítja majd a felsorolt élelmiszereket, emellett pedig számos jogi kérdést is felvet. További írások itt találhatóak »
Barcelonából jöttem… Mózes István
ügyvezető partner
ClientFirst Consulting Kft.
Idén szerencsém volt három kollégámmal együtt ellátogatni Barcelonába, a 12. MSPA (Mystery Shopping Providers Assosiation) Konferenciára. 42 ország közel 200 képviselője tette tiszteletét a találkozón, ahol a legfőbb téma természetesen a vevőkiszolgálás fejlesztése volt. További írások itt találhatóak »

Ingatlankereső