VILÁGGAZDASÁG Network

Mozilla Firefox alatt kezdőlapnak

×

Mozilla Firefox böngésző alatt, úgy tudja a VG.hu-t kezdőlapnak állítani, hogy az egér bal gombját nyomva tartva a címsor mellett levő VG ikont ráhúzza a kis házikó ikonnal jelölt kezdőlap gombra.

Belépés

×



Elfelejtett jelszó »

VÉLEMÉNY / PUBLICISZTIKA

Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés

2010. 8. 18. 05:00|Vélemény » Publicisztika
Az utólag szabadságharcként beállított, de valójában inkább koncepció nélküli és hetente változó ötletekre, kidolgozatlan elképzelésekre épülő tárgyalások során a jelenlegi kormány részéről végre szakmailag is értelmezhető és támogatható felvetés hangzott el.

Mik ezek?

×

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

"Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat
megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A képen a szerző
Oszkó Péter
Számos érv segítheti a nemzetközi szervezetekkel, különösen az Európai Unióval szemben folytatott tárgyalások során a magánnyugdíjpénztári befizetések és befektetések elszámolására vonatkozó szabályok átalakításának felvetését. A jelenlegi rendszer ugyanis egyrészről felső korlátot állít a saját statisztikai szabályai szerint kalkulált államháztartási hiány és államadósság tagállamonkénti alakulására, másrészt meglehetősen ellentmondásosan veszi figyelembe azon tagállamok erőfeszítéseit, amelyek például a nyugdíjrendszerük fenntarthatóvá tételének érdekében bevezették a szabályozott öngondoskodást biztosító magánnyugdíjpénztári rendszert. Ez a rendszer éppen azt biztosítja, hogy kisebb arányban háruljanak az államháztartásra a demográfiai folyamatoktól, illetve a foglalkoztatás alakulásától jócskán függő nyugdíjkiadások, s nagyobb arányban biztosítsák az időskori megélhetést az effajta jelenségektől mentesíthető, de törvényileg előírt és garantált egyéni megtakarítások.

A cikk a hirdetés után folytatódik
Az effajta intézményi reform, melyet egyébként tipikusan az unióhoz újonnan csatlakozó tagállamok vezettek be, éppen hogy csökkenti az úgynevezett implicit, azaz a jövőben szükségszerűen kialakuló államadósságot, és tartósan fenntartható pályát biztosít a költségvetésnek. Csakhogy a jelenleg hatályos uniós elszámolási rend a magán-nyugdíjpénztári rendszerben elkülönített megtakarításokat nem engedi tényleges adósságcsökkentő megtakarításként figyelembe venni, hanem azzal növelni rendeli az éves államháztartási hiányt és a felhalmozott államadósságot, hiába léteznek mozdíthatatlan törvényi garanciák arra, hogy ezen megtakarítások nem azonnali fogyasztásra, hanem az időskori nyugellátásra szolgálnak.
Ez az elszámolási rend látványosan kedvezőbb helyzetet teremt a kevésbé korszerű és nagyobb pénzügyi feszültséget hordozó nyugdíjrendszert működtető régi tagállamoknak, kedvezőtlenebb helyzetbe hozza az új tagállamokat, egyben mindenkit ellenérdekeltté tesz nyugdíjrendszerének modernizálásában és pénzügyi fenntarthatóságának biztosításában. Azaz a rendszer a stabilitás helyett az instabilitást erősíti. Ilyen módon ésszerűen felvethető annak módosítása, fejlesztése azon tárgyalássorozat folyamán, amely az unió stabilitási és növekedési paktumának átalakításáról zajlik. Szemben a függetlenségi harcnak álcázott, de valójában egyre nagyobb függőséget eredményező hiány- és adósságnövelési harccal, melyben Magyarország egyre inkább elszigetelődne, egy ilyen vitában az új tagállamok szinte kivétel nélkül szövetségeseink lehetnek.
Talán az sem véletlen, hogy ez a szakmai vita már tavasszal megkezdődött, és előzetes tárgyalások zajlottak egyebek mellett a korábbi kormány részvételével, sőt, részbeni kezdeményezésével is. Ezeken nemcsak egységfront alakult ki a magán-nyugdíjpénztárakra vonatkozó statisztikai szabályok átvizsgálása mellett, de az elhangzott érvekre fogadókészség is mutatkozott az uniós hatóságok részéről. S ahogy korábban például a klímafinanszírozás uniós belső vitáiban is tapasztalhattuk, az ilyesfajta küzdelmek sokkal sikeresebben vívhatók meg, s végső soron sokkal inkább a hazai érdekeket szolgáló eredményekkel zárulhatnak, mint bármiféle függetlenségi harcnak kikiáltott öncélú konfliktuskeresés. Az effajta kemény, sokszor hosszú és feszült tárgyalásokat az előző kormány sem kerülte el, s azokban sokszor szövetségeseket is képes volt maga mellé állítani. Csak remélni lehet, hogy a jelenlegi kormány ennek tudatában sem fog a különbözni vágyás okán módosítani legutóbbi felvetésein, hanem a koncepció nélküli csatázás helyett egyre gyakrabban nyúl majd a kemény, de taktikus tárgyalások eszközéhez. S talán bízhatunk abban is, hogy az elszámolási szabályok továbbfejlesztésével végre nem kell minden parlamenti ciklus kezdetekor attól tartanunk, hogy az éppen hivatalba lépő kormány ismét a magánnyugdíjpénztárban felhalmozott megtakarításokra vet szemet, s nem azok államosításával próbál-e új forrást találni céltalan politikai költekezéseire.

A szerző Magyarország volt pénzügyminisztere

Szerző: Oszkó Péter

Tetszett a cikk? Ossza meg!
 iWiW 

A cikk küldése e-mailben

×
Cikk címe:
Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés
Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Mehet

A *-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

HOZZÁSZÓLÁSOK

  • 50. farizeus2010. 8. 24. 16:46

    Már késő az MSZP-seknek olyan ötlettel előállni amire eddig sohasem voltak képesek.
    Lehet, hogy jó szándékú Oszkó elvtárs, de rossz lovat nyergelt meg.
    De az uborka szezonban elmegy az itteni siránkozás.
    Mégis mozog a föld. Ez legalább igaz!

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    Már késő az MSZP-seknek olyan ötlettel előállni amire eddig sohasem voltak képesek.
    Lehet, hogy jó szándékú Oszkó elvtárs, de rossz lovat nyergelt meg.
    De az uborka szezonban elmegy az itteni siránkozás.
    Mégis mozog a föld. Ez legalább igaz!

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 49. Aratógép2010. 8. 24. 15:22

    farizeus!

    1) ezek a témák azért vannak topon, mert jobboldali kommentezők minden olyanra ugranak, amiben Oszló, Gyurcsány vagy Bajnai szerepel. "Saját kormányuk" lépéseinek kommentezését nem viszik túlzásba...
    2) ...amit azért sem tesznek, mert krvra nincs értelme kommentezni olyat, mint a szent korona tan cibálása, pálinkafőzés, lex takarítónő, "szabadságharc", oligarchia elleni harc, azonnali radikális adócsökkentés és hasonló balfszságok, amelyeket konkrét pénzügyi/gazdaságpolitikai intézkedések helyett pótcselekszik szeretett kormányunk.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    farizeus!

    1) ezek a témák azért vannak topon, mert jobboldali kommentezők minden olyanra ugranak, amiben Oszló, Gyurcsány vagy Bajnai szerepel. "Saját kormányuk" lépéseinek kommentezését nem viszik túlzásba...
    2) ...amit azért sem tesznek, mert krvra nincs értelme kommentezni olyat, mint a szent korona tan cibálása, pálinkafőzés, lex takarítónő, "szabadságharc", oligarchia elleni harc, azonnali radikális adócsökkentés és hasonló balfszságok, amelyeket konkrét pénzügyi/gazdaságpolitikai intézkedések helyett pótcselekszik szeretett kormányunk.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 48. farizeus2010. 8. 24. 08:38

    Már a csapból is.....
    No persze, jó pénzért bármikor.

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés
    Oszkó: az a jó hírem van, hogy tavaly óta szabadok vagyunk
    Oszkó: pluszos lenne a büdzsé a magánnyugdíj beszámításával

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    Már a csapból is.....
    No persze, jó pénzért bármikor.

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés
    Oszkó: az a jó hírem van, hogy tavaly óta szabadok vagyunk
    Oszkó: pluszos lenne a büdzsé a magánnyugdíj beszámításával


    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 47. vigyi2010. 8. 22. 15:05

    bluefrankos, te rab vagy a saját butaságod és szüklátókörűséged rabja. Mint egy rabszolga ismételgeted a pártod által elvárt dumákat, hogy aztán magad is elhidd. Volt már ilyen pár évtizede, te újkommunista.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    bluefrankos, te rab vagy a saját butaságod és szüklátókörűséged rabja. Mint egy rabszolga ismételgeted a pártod által elvárt dumákat, hogy aztán magad is elhidd. Volt már ilyen pár évtizede, te újkommunista.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 46. djhambi2010. 8. 21. 20:48

    65. én tudok jobbat, és azt Radnóti írta, és egy az egyben ráillik Gyurcsányra és a mai populizmusra.

    "Oly korban éltem én e földön,
    mikor ki szót emelt, az bújhatott,
    s rághatta szégyenében ökleit, -
    az ország megvadult, s egy rémes végzeten
    vigyorgott vértől és mocsoktól részegen."

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    65. én tudok jobbat, és azt Radnóti írta, és egy az egyben ráillik Gyurcsányra és a mai populizmusra.

    "Oly korban éltem én e földön,
    mikor ki szót emelt, az bújhatott,
    s rághatta szégyenében ökleit, -
    az ország megvadult, s egy rémes végzeten
    vigyorgott vértől és mocsoktól részegen."

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 45. djhambi2010. 8. 21. 20:43

    "... kétféle elvakult fideszes létezik:"

    Szerintem találó, de annyival kiegészíteném, hogy uganez a két típus van Jobbikosból is.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    "... kétféle elvakult fideszes létezik:"

    Szerintem találó, de annyival kiegészíteném, hogy uganez a két típus van Jobbikosból is.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 44. gondolatok2010. 8. 19. 14:11

    Nos célszerű észrevenni, hogy az EU tagországaiban ugyanazon dolgokat homlokegyenest különbözőképp valósítják meg. Erre jó példa a nyugdíjrendszer. Márpedig ha az egyik országban a nyugellátás céljára szolgáló megtakarítások nem növelik a hiányt akkor a másik országban miért? Azért mert egyik országban másképp csinálják mint a másikban?
    Így bizony nem lehet országokat összehasonlítani.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    Nos célszerű észrevenni, hogy az EU tagországaiban ugyanazon dolgokat homlokegyenest különbözőképp valósítják meg. Erre jó példa a nyugdíjrendszer. Márpedig ha az egyik országban a nyugellátás céljára szolgáló megtakarítások nem növelik a hiányt akkor a másik országban miért? Azért mert egyik országban másképp csinálják mint a másikban?
    Így bizony nem lehet országokat összehasonlítani.


    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 43. aszora2010. 8. 19. 13:06

    Annyit tennék még hozzá, hogy manyup-októl függetlenül én meglehetősen szkeptikus vagyok a garanciákkal és pontos, megbízható kalkulációkkal nem kellőképpen körülbástyázott, távoli jövőben nagy haszonnal kecsegtető pénzügyi konsktukciókkal szemben, beszélhetünk akár fisklis élénkítésről, vagy devizahitelekről, vagy bármiről.

    A tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a legritkább esetben váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, ami részben persze érthető, mert hosszabb távon úgyis mindig történhet valami, ami borítja a számításokat, az eredetileg várt erdméyneknek valószínűleg elég kicsi a valószínűsége :)

    Ha meg a nyugdíjrendszer nem teljesen független az aktuális gazdasági helyzettől és/vagy politikától (ami viszont nem tudom, hogy egyáltalán reális cél-e), akkor úgyis minden esetben az államnak kell jótállnia, ha valami van, illetve politikia választási szempontot boríthatják a nyugdíjkiadás-kalkulációkat...

    Az egyetlen garancia a széleskörű foglakozatás, gazdaság kiegyensúlyozott fejlődése, ami adja a forrást, a korrekt számítási mód a méltányosságot és korrekt elosztást, a nyugdíjkorhatár pedig szabályozza a létszámot a várható élettartam/demográfiai folyamatok függvényében.
    És akár van manyup, akár nincs, akkor is csak a fenti feltételek megfelelő fennállása esetén lehet egynesúlyban a rendszer.
    Emiatt látom inkább csak költségnövelő (és pénzügyi egyensúlyt rontó) tényezőnek a jelenlegi helyzet szerint.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    Annyit tennék még hozzá, hogy manyup-októl függetlenül én meglehetősen szkeptikus vagyok a garanciákkal és pontos, megbízható kalkulációkkal nem kellőképpen körülbástyázott, távoli jövőben nagy haszonnal kecsegtető pénzügyi konsktukciókkal szemben, beszélhetünk akár fisklis élénkítésről, vagy devizahitelekről, vagy bármiről.

    A tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a legritkább esetben váltják be a hozzájuk fűzött reményeket, ami részben persze érthető, mert hosszabb távon úgyis mindig történhet valami, ami borítja a számításokat, az eredetileg várt erdméyneknek valószínűleg elég kicsi a valószínűsége :)

    Ha meg a nyugdíjrendszer nem teljesen független az aktuális gazdasági helyzettől és/vagy politikától (ami viszont nem tudom, hogy egyáltalán reális cél-e), akkor úgyis minden esetben az államnak kell jótállnia, ha valami van, illetve politikia választási szempontot boríthatják a nyugdíjkiadás-kalkulációkat...

    Az egyetlen garancia a széleskörű foglakozatás, gazdaság kiegyensúlyozott fejlődése, ami adja a forrást, a korrekt számítási mód a méltányosságot és korrekt elosztást, a nyugdíjkorhatár pedig szabályozza a létszámot a várható élettartam/demográfiai folyamatok függvényében.
    És akár van manyup, akár nincs, akkor is csak a fenti feltételek megfelelő fennállása esetén lehet egynesúlyban a rendszer.
    Emiatt látom inkább csak költségnövelő (és pénzügyi egyensúlyt rontó) tényezőnek a jelenlegi helyzet szerint.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 42. aszora2010. 8. 19. 11:55

    @Aratógép:
    Az hogy a manyup-ok teljesítménye "lesújtó", évek óta téma, nem új, és nem is ideológiai kérdés :)

    Mint ahogy a 4-es metró, BKV, MÁV problémák sem újak, persze amíg dübörög a jóléti rendszerváltás, addig ezek a kérdések kevésbé élesen merülnek fel, a szőnyeg alá söpörhetők, mostanában pedig kiemelt figyelmet kapnak, mindössze ennyi történt :)

    Az nem furcsa egy kicsit, hogy a manyup-okat csak K-Európában erőlteti az eu és az IMF, máshol ilyen alig-alig akad? Vagy egész Nyugat-Európát megfertőzte a kommunizmus? :)

    Természetesen a nyugdíjrendszer problémája nincs megoldva, és 30-40 évre előpre nem lét senki, de éppen ezért az sem világos, hogy miért is kellene ragaszkodni a manyup-okhoz, hiszen így nem is garantál semmit, jelentős plusz költség viszont prompt jelentkezik.

    Az én megfontolásom mindössze annyi, hogy nem tudjuk, mennyi megtakarítása lesz az államnak a távoli jövőben, illetve hogy lesz-e egyáltalán (mert olyat is láttunk már, hogy megtakarítások eltűntek, vagy jelentős értékvesztést szenvedtek el akár állami akár magán kezelésű megtakaríásoknál - addig még lehet közel-keleti háború, részvénypiac-összeomlás stb. bármi ami elviszi a remélt hasznot), szóval nem világos hogy miért vállaljunk egy jelenbeli biztos és jelentős terhet egy távoli jövőbeni esetleg, mindesetre elég bizonytalan és kalkulálhatatlan nyereség érdekében.

    A jelen teher (plusz adósság) jövőbeni kamatterhei pedig mindenképpen csökkentik a jövőbeni elérhető haszon nagyságát, még akkor is, a manyup-ok esetleg beváltanák a hozzájuk fűződő reményeket.

    De még egyszer mondom, ez nem is új kérdés, már évek óta téma, persze ha a jelenidejű költségek jelentősen növekednek, akkor könnyen fókuszba kerülhetnek ezek a kérdések.

    Azzal pedig egyetértek, hogy az egész nyugdíjrendszer perspektívájában érdemes elemezni a kérdést, de mivel erre sincs megoldás (mint ahogy te is írtad), megint nem egyértelmű, hogy akkor a manyup-oknak mi lesz a szerepük, és valóban elérhető-e velük a nyugdíjrendszer nagyobb stabilitása...

    Én nem vagyok nyugdíjszakértő, de tkp a legnagyobb költségvetési tétel már most is a nyugdíj, emiatt nagyon fontos, hogy jó legyen a rendszer, mert elég sok minden áll vagy bukik ezen a kérdésen, ezét gondolkodom rajta valamennyit :)

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    @Aratógép:
    Az hogy a manyup-ok teljesítménye "lesújtó", évek óta téma, nem új, és nem is ideológiai kérdés :)

    Mint ahogy a 4-es metró, BKV, MÁV problémák sem újak, persze amíg dübörög a jóléti rendszerváltás, addig ezek a kérdések kevésbé élesen merülnek fel, a szőnyeg alá söpörhetők, mostanában pedig kiemelt figyelmet kapnak, mindössze ennyi történt :)

    Az nem furcsa egy kicsit, hogy a manyup-okat csak K-Európában erőlteti az eu és az IMF, máshol ilyen alig-alig akad? Vagy egész Nyugat-Európát megfertőzte a kommunizmus? :)

    Természetesen a nyugdíjrendszer problémája nincs megoldva, és 30-40 évre előpre nem lét senki, de éppen ezért az sem világos, hogy miért is kellene ragaszkodni a manyup-okhoz, hiszen így nem is garantál semmit, jelentős plusz költség viszont prompt jelentkezik.

    Az én megfontolásom mindössze annyi, hogy nem tudjuk, mennyi megtakarítása lesz az államnak a távoli jövőben, illetve hogy lesz-e egyáltalán (mert olyat is láttunk már, hogy megtakarítások eltűntek, vagy jelentős értékvesztést szenvedtek el akár állami akár magán kezelésű megtakaríásoknál - addig még lehet közel-keleti háború, részvénypiac-összeomlás stb. bármi ami elviszi a remélt hasznot), szóval nem világos hogy miért vállaljunk egy jelenbeli biztos és jelentős terhet egy távoli jövőbeni esetleg, mindesetre elég bizonytalan és kalkulálhatatlan nyereség érdekében.

    A jelen teher (plusz adósság) jövőbeni kamatterhei pedig mindenképpen csökkentik a jövőbeni elérhető haszon nagyságát, még akkor is, a manyup-ok esetleg beváltanák a hozzájuk fűződő reményeket.

    De még egyszer mondom, ez nem is új kérdés, már évek óta téma, persze ha a jelenidejű költségek jelentősen növekednek, akkor könnyen fókuszba kerülhetnek ezek a kérdések.

    Azzal pedig egyetértek, hogy az egész nyugdíjrendszer perspektívájában érdemes elemezni a kérdést, de mivel erre sincs megoldás (mint ahogy te is írtad), megint nem egyértelmű, hogy akkor a manyup-oknak mi lesz a szerepük, és valóban elérhető-e velük a nyugdíjrendszer nagyobb stabilitása...

    Én nem vagyok nyugdíjszakértő, de tkp a legnagyobb költségvetési tétel már most is a nyugdíj, emiatt nagyon fontos, hogy jó legyen a rendszer, mert elég sok minden áll vagy bukik ezen a kérdésen, ezét gondolkodom rajta valamennyit :)

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 41. Aratógép2010. 8. 19. 09:41

    Aszora, tegnap este olyat csúnyát mondtam... bepötyögtem egy egész hosszú hozzászólást, de az átok vg elnyelte. Megpróbálom újra összekonstruálni, de már nem lesz az igaz.
    Első dolog az volt, hogy nagyon meglepődtem azon, hogy azt mered állítani, hogy a mnypénztárak rosszul teljesítenek. Ráadásul ezt megelhetősen nagy magabiztossággal teszed. Mert mihez képest teljesítenek rosszul? A piacokhoz képest? Nem hinném. Még sosem sikerült szembe menni a trendekkel. Az államhoz képest? Az állam hogy teljesít? Szarul. Mi a megbízhatósági mérőszám? A mnypénztárban látom a pénzemet, tudom hogyan alakul (nagyjából pont úgy mint a fizetésem). Az államról semmit sem tudok, csak azt, hogy hasraütésre változtatgatja a szabályokat. Szinte évente változtat. 13, 14 havi nyugdíj? Svájci indexálás eltörlése? Én már kötelezően az új rendszerbe léptem be, nekem még legalább 30-40 évem van, az első kifizetésig, én addig nem tudom megmondani, hogy "hogy teljesít". Te honnan tudod máris?
    A mnypénztáraknak pedig a térségben - különösen Magyarországon - erős gazdaságstabilizáló ereje van. Ez nem a rendszer szándákosan tervezett eleme, hanem a helyi tőkekoncentráció struktúrák mellékhatása. Egyrészt a portfolio rugalmatlan és lassú változása, másrészt a legnagyobb mnypénztárak pénzügyi csoportjaiban szereplő specializált alapkezelők "kötelező" bevásárlásai stabilizálja olyan papírok (akár állampapír is!, de leginkább részvények) árfolyamának minimumát, amitől a piac vadul szabadulna.
    Egyébként nem érzem jogosnak a mnypénztárak létjogosultságának megkérdőjelezését a nélkül, hogy magát az egész nyugdíjrendszert meg ne kérdőjeleznéd. Hiszen ez előbbi csak egy fajta megoldás az utóbbira, amire egyébként még senki sem talált jól működő megoldást, bár azt egész világon súlyos problémát jelent. Kivéve, ahol nincs. Nálunk se túl régen van, az egész kitaláció nem régebbi, mint 100 év. És amikor még elkezdték, akkor a dolgozók-eltartottak aránya egy nagyságrendel jobb volt a mainál (azt nem is lehet elérni, csak gyerekmunkával és az öregek "elhaláloztatásával"), ráadásul a születéskor várható élettartam kevesebb mint a fele volt a mainak.
    És most jön a legnagyobb poén. Az egész ugyanis azért merült fel, mert politikai célokból (statisztikahamisítás) rá kívánja tenni a kormány a kezét a pénztárak elszámolására. Erre lesz belőle az, hogy feleslegesek a mnypénztárak? Ez pont olyan szagú (kommunista szag), mint az volt, hogy Simor fizetése milyen nagy (bár nominálértékben is kevesebb mint Járaié volt) ezért le kell mondatni.

    Jelentem a moderátornak!
  • Jelentem a moderátornak! ×

    Oszkó Péter: Egy értelmezhető felvetés


    Aszora, tegnap este olyat csúnyát mondtam... bepötyögtem egy egész hosszú hozzászólást, de az átok vg elnyelte. Megpróbálom újra összekonstruálni, de már nem lesz az igaz.
    Első dolog az volt, hogy nagyon meglepődtem azon, hogy azt mered állítani, hogy a mnypénztárak rosszul teljesítenek. Ráadásul ezt megelhetősen nagy magabiztossággal teszed. Mert mihez képest teljesítenek rosszul? A piacokhoz képest? Nem hinném. Még sosem sikerült szembe menni a trendekkel. Az államhoz képest? Az állam hogy teljesít? Szarul. Mi a megbízhatósági mérőszám? A mnypénztárban látom a pénzemet, tudom hogyan alakul (nagyjából pont úgy mint a fizetésem). Az államról semmit sem tudok, csak azt, hogy hasraütésre változtatgatja a szabályokat. Szinte évente változtat. 13, 14 havi nyugdíj? Svájci indexálás eltörlése? Én már kötelezően az új rendszerbe léptem be, nekem még legalább 30-40 évem van, az első kifizetésig, én addig nem tudom megmondani, hogy "hogy teljesít". Te honnan tudod máris?
    A mnypénztáraknak pedig a térségben - különösen Magyarországon - erős gazdaságstabilizáló ereje van. Ez nem a rendszer szándákosan tervezett eleme, hanem a helyi tőkekoncentráció struktúrák mellékhatása. Egyrészt a portfolio rugalmatlan és lassú változása, másrészt a legnagyobb mnypénztárak pénzügyi csoportjaiban szereplő specializált alapkezelők "kötelező" bevásárlásai stabilizálja olyan papírok (akár állampapír is!, de leginkább részvények) árfolyamának minimumát, amitől a piac vadul szabadulna.
    Egyébként nem érzem jogosnak a mnypénztárak létjogosultságának megkérdőjelezését a nélkül, hogy magát az egész nyugdíjrendszert meg ne kérdőjeleznéd. Hiszen ez előbbi csak egy fajta megoldás az utóbbira, amire egyébként még senki sem talált jól működő megoldást, bár azt egész világon súlyos problémát jelent. Kivéve, ahol nincs. Nálunk se túl régen van, az egész kitaláció nem régebbi, mint 100 év. És amikor még elkezdték, akkor a dolgozók-eltartottak aránya egy nagyságrendel jobb volt a mainál (azt nem is lehet elérni, csak gyerekmunkával és az öregek "elhaláloztatásával"), ráadásul a születéskor várható élettartam kevesebb mint a fele volt a mainak.
    És most jön a legnagyobb poén. Az egész ugyanis azért merült fel, mert politikai célokból (statisztikahamisítás) rá kívánja tenni a kormány a kezét a pénztárak elszámolására. Erre lesz belőle az, hogy feleslegesek a mnypénztárak? Ez pont olyan szagú (kommunista szag), mint az volt, hogy Simor fizetése milyen nagy (bár nominálértékben is kevesebb mint Járaié volt) ezért le kell mondatni.

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Tisztelt Látogatónk!

 

Ha hozzá kíván szólni cikkeinkhez és még nem regisztrálta magát, ide kattintva megteheti.

Adatai megadása után a belépéshez szükséges jelszavát emailben küldjük el Önnek.

 

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

A hozzászólás mező nem fogad be HTML kódot, a sortöréseket automatikusan törli.
A képen látható ellenőrzőkód:
captcha
MEHET

Hozzászólásával együtt IP címe is rögzítésre kerül.

Részletes moderálási szabályzatunkat itt olvashatja.

USD/HUF 218.81 -0.683% USD/HUF
EUR/HUF 290.78 -0.316% EUR/HUF
CHF/HUF 240.26 -0.369% CHF/HUF
EUR/USD 1.3295 +0.367% EUR/USD

BUX (zárva)

2012. február 8. 17:06
19 724,34
0.35%
A BÉT információi alapján az adatokat a Magyar Vendor szolgáltatja.
15 perccel késleltetett adatok!
  • Képgalériák
  • Videogalériák
  • Orbán Viktor évértékelője - Fotók: Darnay Katalin

  • Malév, fotók: Darnay Katalin

  • 2012, sorsfordító év? - VG konferencia, fotók: Darnay Katalin

  • Ismét Magyarországon a Ryanair - Fotók: Kallus György

  • Autóújdonságok Detroitban

  • Parlamenti ülésnap, december 19. - Fotók: Darnay Katalin

Előző
Következő
  • Magyar a világ két legjobb bárja

    Magyar a világ két legjobb bárja

  • Bóvliba vágtak minket - vox pop

    Bóvliba vágtak minket - vox pop

  • Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

    Mi bosszant minket a kgfb kampányban?

  • MABISZ konferencia

    MABISZ konferencia

  • Mit gondolunk a végtörlesztésről?

    Mit gondolunk a végtörlesztésről?

  • Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

    Szemüveg nélküli 3D képernyő táblákhoz

Előző
Következő
Titkok és hazugságok a munkahelyen Dara Péter
ügyvezető igazgató
DEVISE Hungary
Mindig meglepődöm, amikor olyan munkáltatókkal és HR-esekkel találkozom, akik úgy beszélnek a munkavállalókról, mint valami bűnözőkről. Gyakran úgy is kezelik őket. Ennek megfelelően csak a legrosszabbat feltételezik róluk. A munkavállalók között ezzel szemben számos esetben azzal a véleménnyel szembesülök, mely szerint a munkáltató csak azért van, hogy őket kizsákmányolja, s a profitra törekedve az utolsó szuszt is kihajtsa belőlük. További írások itt találhatóak »
A másik 15 milliárd euró Essősy Zsombor
Vezérigazgató
MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt.
Az IMF-hitel átmeneti egyensúlyt teremtve az egységnyi, záros határidejű „laufot” biztosítja ahhoz, hogy jó irányba induljon el a gazdaság fejlesztése. Az így nyert idő mellé a pénzt a strukturális átalakításhoz, a gazdaság motorjainak begyújtásához kizárólag a most még elérhető, uniós források biztosítják. Ez a bizonyos „másik” 15 Mrd Euro jelenti azt a kivételes lehetőséget hazánk számára, amelyet most valóban vétek lenne nem kihasználni! További írások itt találhatóak »
Búcsúüzenet Oszkó Péter
ügyvezető igazgató
Portfolion
Úgy hiszem, semmi meglepő nincs abban, hogy a kormány nyilvánvaló gazdaságpolitikai kudarcai, az év végére újra beszakadó forintárfolyam, az állampapírok iránti kereslet elapadása miatt egyre kétségesebb finanszírozhatóság, a tönkretett növekedési pálya és a megrongált foglalkoztatási viszonyok tudatában évzáró aktusként újra előráncigálta Budai Gyulát. További írások itt találhatóak »
Jogszerű a hamburgeradó Bánki Orsolya
ügyvéd
ENWC
2011. szeptember 1-jétől ún. „népegészségügyi termékadó” terhel egyes üdítőitalokat, energiaitalokat, „előrecsomagolt cukrozott készítményeket”, sós snackeket és ételízesítőket. Az új adónem érezhetően drágítja majd a felsorolt élelmiszereket, emellett pedig számos jogi kérdést is felvet. További írások itt találhatóak »
Barcelonából jöttem… Mózes István
ügyvezető partner
ClientFirst Consulting Kft.
Idén szerencsém volt három kollégámmal együtt ellátogatni Barcelonába, a 12. MSPA (Mystery Shopping Providers Assosiation) Konferenciára. 42 ország közel 200 képviselője tette tiszteletét a találkozón, ahol a legfőbb téma természetesen a vevőkiszolgálás fejlesztése volt. További írások itt találhatóak »